Detoks alkoholowy – pierwszy krok do wyjścia z nałogu

Zgodnie z najnowszym raportem OECD alkoholizm to choroba, na którą cierpi 50 milionów ludzi na całym świecie. Nałóg sięgania po alkohol to poważny problem, z którym ciężko jest się zmierzyć. Jakie są powody spożywania wysokoprocentowych napojów? Na czym polega detoks?

Jakie są przyczyny zażywania alkoholu?

Przyczyn sięgania po alkohol jest wiele. W pewnym stopniu jest to uwarunkowane kulturowo. Polskie obyczaje i tradycja stwarzają przestrzeń do spędzania wspólnego czasu przy kieliszku wina czy kuflu piwa. Niebezpiecznym krokiem w stronę nałogu jest moment, gdy pije się w samotności. Stres związany z obecną sytuacją w domu, trudności w pracy, problemy w związku, nieprzepracowane traumy z dzieciństwa – istnieje wiele czynników, które skłaniają do sięgnięcia po alkohol. Wysokoprocentowe napoje sprawiają, że można poczuć się przez chwilę odciętym od problemów.  Jest to jednak zgubne podejście, które prowadzić do uzależnienia, z którym trudno sobie później poradzić.

Czym jest detoks alkoholowy?

Jako Medi Life zrzeszamy specjalistów z dziedziny nauk medycznych, a naszym celem jest dbałość o zdrowie psychiczne pacjentów. Oferujemy szeroki zakres usług, o których można poczytać na stronie: https://medi-life.pl/zakres-swiadczen/zdrowie-psychiczne/ Zdajemy sobie sprawę, jak poważnym problemem jest nałóg picia alkoholu oraz jak ciężko jest wydostać się z uzależnienia samodzielnie. Oferujemy kompleksową pomoc osobom zmagającym się z alkoholizmem.  Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z problemem jest odtrucie alkoholowe, czyli tzw. detoks. Proces polega na pozbyciu się alkoholu z organizmu i polepszeniu stanu fizycznego pacjenta. Odstawienie używki powiązane jest często z szeregiem objawów odstawiennych. Uzależniona osoba może odczuwać mentalne pokusy ponownego sięgnięcia po alkohol przejawiające się poprzez drażliwość, bezsenność czy uczucie niepokoju. Mogą pojawić się także objawy psychosomatyczne takie jak kołatanie serca, napad padaczkowy, nudności czy wymioty. Zatem tym bardziej wskazane jest, aby pacjenci zmagający się z nałogiem alkoholowym skorzystali z opieki specjalistów.

W ośrodku detoksykacji Meta Life uzależniona osoba jest przebadana przez lekarza psychiatrę, który przepisuje choremu kroplówki i odpowiednio dobrane leki mające na celu zniwelowanie objawów odstawiennych. W miarę upływu czasu leki są stopniowo redukowane, a lekarze specjaliści konsultują z pacjentem sposób dalszego leczenia oraz możliwość podjęcia długofalowej terapii. Warto zaznaczyć, że z detoksu alkoholowego korzystają nie tylko osoby uzależnione, ale również ci, którzy jednorazowo zatruli się alkoholem.

Depresja a uzależnienie od narkotyków

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wskazuje depresję jako najczęstszą chorobę przewlekłą na świecie. Według statystyk aż 10% polskiego społeczeństwa cierpi na to schorzenie. Nie jest łatwo poradzić sobie z depresją, a wiele osób szuka ukojenia we wszelkiego rodzaju używkach czy substancjach psychoaktywnych. Jak skutecznie poradzić sobie z zaburzeniami lękowymi?

Czym jest depresja?

Przewlekłe schorzenie może być spowodowane wieloma czynnikami, takimi jak trudne przeżycia, traumy z dzieciństwa czy silny i długotrwały stres. Depresja jest wstydliwą chorobą, do której wiele osób się nie przyznaje. Do najczęstszych objawów schorzenia zalicza się:

– długotrwałe poczucie smutku,

– brak motywacji do wykonywania codziennych aktywności,

– trudności ze skupieniem uwagi i koncentracją,

– bezsenność,

– zaniżone poczucie własnej wartości,

– zaburzenia odżywiania,

– poczucie przewlekłego zmęczenia.

Depresja a zażywanie narkotyków

Wizja uśmierzenia mentalnego bólu popycha wiele osób w stronę narkotyków. Są to substancje psychoaktywne, które powodują zmiany w układzie nerwowym. Zażywanie narkotyków może spowodować uczucie euforii, pobudzenia lub uspokojenia. Szczególnie narażone na negatywne skutki przyjmowania substancji psychoaktywnych są osoby zmagające się z depresją. Krótkotrwała ulga po przyjęciu narkotyku szybko znika, a realny problem nie zostaje rozwiązany. Co więcej, zażycie środków odurzających powoduje wzmożoną chęć ponownego sięgnięcia po używkę. Tym samym chorzy na depresję nie tylko nie rozwiązują dotychczasowych problemów, lecz otrzymują kolejny. Powstaje błędne koło nałogu, gdyż skutkiem odstawienia narkotyków jest depresja jako objaw odstawienny.

Jak poradzić sobie z depresją?

Zamiast sięgać po niebezpieczne dla zdrowia substancje, warto zwrócić się o pomoc do specjalistów. Grupa Meta Life pomaga pacjentom chorym na depresję. Zespół zrzesza wykwalifikowanych psychologów, psychiatrów oraz psychoterapeutów, których głównym celem jest przywrócenie równowagi psychicznej pacjentów. Stale pogłębiana wiedza specjalistów, korzystanie z najnowszych narzędzi terapeutycznych oraz otwarte podejście sprawiają, że pacjenci otrzymują kompleksową opiekę zdrowotną. Ofertę ośrodka detoksykacji Meta Life można znaleźć na stronie: https://medi-life.pl/zakres-swiadczen/zdrowie-psychiczne/

Depresja to przewlekła choroba, która może dotknąć każdego bez względu na status społeczny. Wiele sławnych i podziwianych osób przyznaje się, że cierpi na zaburzenia lękowe. Mimo obaw i poczucia wstydu warto jest zasięgnąć pomocy specjalistów, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne.