Chmiel to nie tylko piwo. Zobacz jak może poprawić Twoje zdrowie

Chmiel to nie tylko piwo. Zobacz jak może poprawić Twoje zdrowie

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus L.) znalazł zastosowanie przede wszystkim w produkcji piwa. Mało kto wie, że chmiel, a konkretnie szyszki chmielowe, czyli owocostany chmielu (Strobili Lupuli), i lupulina, czyli lepki, żółty proszek uzyskiwany z szyszek chmielu, posiadają liczne właściwości lecznicze i poprawiające zdrowie. Zawdzięcza je przede wszystkim substancji o nazwie ksantohumol – związkowi z grupy flawonoidów, który ma silne właściwości antyoksydacyjne (4-krotnie większe niż witamina C).

Wyciąg z chmielu pomaga zwalczać wirusy, grzyby i bakterie. Stwierdzono także jego działanie przeciwnowotworowe, polegające m.in. na indukowaniu enzymów, które są odpowiedzialne za detoksykację czynników rakotwórczych, i hamowaniu procesu angiogenezy (powstawania nowych naczyń krwionośnych, dzięki którym guz pobiera substancje potrzebne do rozwoju).

Japońscy naukowcy z Uniwersytetu Medycznego z Saporro twierdzą także, że inny składnik chmielu – tzw. alfa kwasy, zwane humulonami – są skuteczną ochroną przed wirusem RSV (Respiratory Syncytial Virus), odpowiedzialnym za infekcje dróg oddechowych, w tym poważne odmiany zapalenia oskrzeli i płuc.

Z kolei naukowcy z Uniwersytetu w Lanzhou (Chiny) na łamach “Journal of Agricultural and Food Chemistry” przekonani są , że ksantohumol chroni neurony przed uszkodzeniem na skutek stresu oksydacyjnego. Tym samym może zapobiec rozwojowi choroby Prakinsona, Alzheimera i innych schorzeń neurodegeneracyjnych, których przyczyną jest niszczenie neuronów w wyniku stresu oksydacyjnego.

W medycynie ludowej wyciąg z szyszek chmielu stosuje się w stanach wzmożonego napięcia i niepokoju. Ponieważ chmiel ma również działanie usypiające sprawdzi się w przypadku problemów z zasypianiem. Można łączyć ponadto z innymi ziołami kojącymi nerwy. Nie powinno się jednak łączyć go z syntetycznymi lekami uspokajającymi.

Przepis na napar z szyszek chmielu:

1 łyżeczkę szyszek chmielu wsyp do filiżanki i zalej wrzącą wodą (150 ml). Naparzaj pod przykryciem przez 10-15 minut. Następnie przecedź. Ciepły napar możesz pić 2-4 razy dziennie, zwłaszcza przed posiłkiem (by poprawić trawienie) lub przed pójściem spać (by ułatwić zasypianie).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *