Dane medyczne to dane poufne i zgodnie z prawem, do obowiązków placówek należy ich zabezpieczenie i ochrona. Bez wątpienia jest to niemałe zmartwienie, trzeba więc dołożyć wszelkich starań, by dobrać do tego celu odpowiednie narzędzia. Zgodnie z wprowadzonym rozporządzeniem, dane medyczne mogą być przechowywane i udostępniane w formie elektronicznej. Ich prowadzenie z pewnością ułatwią specjalistyczne aplikacje medyczne.
Czym jest e-dokumentacja medyczna i co musi zawierać?
EDM to dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej. W jej skład wchodzą: karta informacyjna z ewentualnego leczenia szpitalnego, informacje na temat rozpoznania schorzenia, informacje o wynikach badań, odmowach przyjęć do szpitali, zalecenia, udzielone świadczenia zdrowotne oraz inne dane przeznaczone dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę.
Elektroniczna dokumentacja medyczna musi być odpowiednio zabezpieczona, by nie doszło do wycieku poufnych danych. W innym przypadku może to doprowadzić do nieprzyjemnych skutków, między innymi szkody pacjentów oraz kar nakładanych na placówkę. Jednym z wyjść jest używanie elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM). Warunki jej prowadzenia są określone przez rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9 listopada 2015 roku, w którym omówiono tematy rodzajów, zakresów i wzorów dokumentacji medycznej, a również sposobów jej przetwarzania.
Wygodne prowadzenie e-dokumentacji – sprawdź rozwiązania
EDM można prowadzić na kilka sposobów. Jednym z nich jest skorzystanie z systemu informatycznego. Takie systemy oferowane są przez kilka firm w Polsce i zwykle proponują holistyczną obsługę dokumentacji.
Jedną z opcji są aplikacje dostępne poprzez przeglądarkę. Mają one na celu pomóc w zarządzaniu gabinetem, a ponadto pozwolić na prowadzenie EDM. Dużym plusem takiego rozwiązania jest brak konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania. Aplikacja działa podobnie do poczty elektronicznej – wystarczy się zalogować, by korzystać z wielu przydatnych opcji. Nie wymaga też specjalistycznych sprzętów. Do sprawnego użytkowania wystarczy po prostu działające urządzenie z dostępem do sieci, może to być komputer, ale także smartfon czy tablet. Bez wątpienia jest to gwarancja wygody i niezawodności.
Zabezpieczenie danych medycznych
Odpowiednie zabezpieczenie danych medycznych to nie lada wyzwanie, jednak dzięki współczesnym technologiom jest to znacznie prostsze niż dawniej. Przede wszystkim dobrym pomysłem jest bieżące tworzenie kopii zapasowych, zapisywanych np. na chmurze. W ten sposób, w razie awarii lub przypadkowego utracenia ważnych informacji, nie przepadną one i będzie można bezpiecznie je odzyskać.
Ponadto, częstą praktyką jest zapisywanie danych w formie zaszyfrowanej. W ten sposób w momencie, gdyby wpadły one w niepowołane ręce, nie będzie możliwe ich odczytanie.
Warto zwrócić także uwagę na zabezpieczenia logowania – każdy użytkownik systemu powinien być wylogowany automatycznie, a hasła muszą zawierać znaki specjalne, litery duże i małe, a także cyfry. Dzięki temu można zapobiec sytuacji, w której na konto dostałaby się osoba nieuprawniona.
Specjalistyczne oprogramowanie do gabinetu medycznego
Co więcej, świetnym wyjściem jest aplikacja, która będzie integralna z portalami, takimi jak Znanylekarz.pl, a również systemem eWUŚ i e-ZLA. Jest to bardzo istotne, ponieważ od 2018 roku możliwość wystawiania e-ZLA mają jedynie lekarze, którzy posiadają profil na PUE ZUS lub właśnie zintegrowaną z PUE aplikację do zarządzania gabinetem lekarskim. Wystawione w ten sposób e-ZLA jest przekazywane automatycznie do ZUS, lekarz więc nie musi dostarczać go osobiście ani przechowywać jego kopii. Dzięki temu nie jest także wymagane pobieranie bloczków formularzy ZUS ZLA.
Integracja z portalem ZnanyLekarz.pl pozwala natomiast na sprawną wymianę pomiędzy nim a Twoim gabinetem. To bardzo ważne, by proponowana aplikacja, posiadała wszelkie narzędzia i opcje niezbędne do codziennej pracy w gabinecie. Ma to także związek z terminarzem, do którego muszą trafiać nie tylko wizyty zapisane bezpośrednio w aplikacji, ale także te dokonane przy użyciu e-rejestracji czy zewnętrznych systemów innych firm, takich jak ZnanyLekarz.pl. Integrując więc aplikację z kontem na tym portalu, możemy liczyć na synchronizację w zakresie: nowych rezerwacji terminów, zmian terminów rejestracji, anulowanie wizyty przez pacjenta bądź lekarza czy informacje o urlopach i przerwach.
Co więcej, dbając o komfort Twój i Twoich pacjentów, w aplikacjach możliwe jest przeniesienie danych z poprzedniego oprogramowania. Dzięki temu możesz być pewien, że elektroniczna dokumentacja będzie bezpieczna i nie stracisz nic podczas zmiany dostawcy. Poznaj więcej szczegółów na https://medchart.pl/.